Paintholder verfblikhouder

Checklist voor de keuze van een BV als rechtsvorm

De keuze om te gaan ondernemen in een BV is afhankelijk van diverse factoren. Het begeleiden van een ondernemer bij het kiezen van een geschikte rechtsvorm is voor ons adviseur dan ook maatwerk. Op onze website IndeBV.nl hebben wij een adviesmodule opgezet waarmee (potentieel) ondernemers door de beantwoording van enkele vragen kosteloos een concreet advies kunnen krijgen over hun rechtsvorm. Deze adviesmodule is ook geschikt voor ondernemers die al ondernemen via bijvoorbeeld een VOF of een maatschap. Ook voor een ZZP’er kan de adviesmodule zeer interessant zijn.

De uitgangspunten die een BV interessant maken zijn in het kort:

Fiscale voordelen bij het realiseren van forse winsten;
Het afdekken van aansprakelijkheid;
De verkoopbaarheid van de onderneming;
De onderneming geschikt maken voor (de toetreding van) investeerders.

Naast voorgenoemde adviesmodule biedt IndeBV.nl nu ook een korte checklist aan. Met het beantwoorden van deze vragen in de checklist kan al een globaal antwoord gegeven worden op de vraag of de BV een geschikte rechtsvorm voor u kan zijn. De checklist kunt u kosteloos en vrijblijvend opvragen via de volgende link.

Heeft u vragen of wenst u meer informatie, neemt u dan gerust vrijblijvend contact met ons op. We begeleiden u graag in de keuze voor een andere rechtsvorm.

Het bericht Checklist voor de keuze van een BV als rechtsvorm verscheen eerst op INDEBV..

7 april 2023Comments Off
Een BV oprichten, heeft dat voordelen?

Is het oprichten van een BV de juiste (fiscale) keuze?

Vanaf welke winst is de flex BV fiscaal voordeliger dan een VOF of eenmanszaak? Is het verstandig om juist in een BV samen te werken in plaats van een VOF? En als er veel risico gelopen wordt, is een BV dan een betere keuze? Bent u nieuwsgierig naar de juiste rechtsvorm, download dan onze checklist en kijk welke keuze voor u verstandig is.

Wij willen u helpen kiezen.

Ons doel is u te voorzien van een degelijk fiscaal advies waar u ook echt mee verder kunt. Om het u makkelijk te maken, hebben wij een eenvoudige checklist opgesteld. Als u deze hebt doorlopen dan kunt u voor u zelf al bepalen welke keuze bij u past.

Om tot een nadere keuze te komen, willen wij u graag helpen. Daarvoor kunt u via ons stappenplan een vijftal vragen beantwoorden en gecombineerd met uw contactgegevens kunnen wij hiermee u een advies geven dat al meer op maat is. Zo kunnen wij de fiscale voor- en nadelen van een BV berekenen en ook in kaart brengen wat voor u de beste keuze is als het gaat om risicobeperking en samenwerking. Het kan zijn dat het oprichten van een (flex) BV aantrekkelijk is of dat uw huidige rechtsvorm nog prima voldoet, maar nog wat aangepast kan worden.

IndeBV verstrekt dit eerste fiscale advies gratis. Zo kunt u een keuze voor de rechtsvorm van uw huidige bedrijf maken. Maar ook als u als ondernemer een samenwerking wilt starten, willen wij u graag helpen. Wanneer u dit eerste advies hebt ontvangen en hier enthousiast over bent, helpen wij u vervolgens graag verder met het nemen van concrete stappen. Wij geven u dan vooraf een offerte, zodat u niet onverwacht voor hoge advieskosten komt te staan.

Wat zijn de voordelen van een BV?

Te behalen fiscaal voordeel
Beperking aansprakelijkheid
Eenvoud bij oprichting
Voordelen bij samenwerking
Toetreding derden

Te behalen fiscaal voordeel

Het omslagpunt bij een BV is als de winst rond de € 100.000 ligt. Is er sprake van een VOF dan dient de winst € 100.000 per vennoot te zijn Als de winst rond de € 100.000 ligt, dan is de jaarlijkse heffing van 20% vennootschapsbelasting lager dan de jaarlijkse heffing van netto 44,72% inkomstenbelasting in privé. Op jaarbasis scheelt dit aanzienlijk in de liquiditeit van het bedrijf.

Wel moet er rekening worden gehouden met de verplichting voor een directeur groot aandeelhouder om een gebruikelijk salaris op te nemen (norm in 2016 is € 44.000). Dit gebruikelijk salaris is niet helemaal in ‘beton gegoten’ in overleg met de inspecteur kan de eerste jaren het salaris lager worden vastgesteld.

Verder mist de BV aantrekkelijke vrijstellingen die er wel zijn voor ondernemers buiten de BV zoals de zelfstandigenaftrek en de MKB-winstvrijstelling.

Beperking aansprakelijkheid

Het beperken van aansprakelijkheid is een goede reden om juist wel te ondernemen in de BV. De BV is zelfstandig aansprakelijk voor haar eigen schulden. Gaat het fout, dan gaat in eerste instantie de BV failliet en staan de schuldeisers niet meteen aan de ‘keukentafel’. In bepaalde situaties is het wel mogelijk dat de bestuurder aansprakelijk wordt gesteld. Al met al alle reden om een juiste keuze te maken ook als het gaat om de aansprakelijkheid en het maken van onderscheid tussen privé- en ondernemingsvermogen.

Lees alle voor- en nadelen van een BV

Het is dus zaak u goed te laten informeren over de mogelijkheden. Neemt u daarom gerust vrijblijvend contact met ons op (085 – 303 11 87) of download onze checklist of vul ons eenvoudige stappenplan in en ontvang vervolgens een (gratis) fiscaal advies. 

Het bericht Een BV oprichten, heeft dat voordelen? verscheen eerst op INDEBV..

7 april 2023Comments Off
Gebruikelijk loon bij startups

Bij de overweging om in een BV te gaan ondernemen is het verstandig om goed rekening te houden met de verplichting om uzelf een salaris toe te kennen waar loonbelasting over betaald moet worden. Dit wordt in de praktijk het gebruikelijk loon of het DGA salaris genoemd.

De wetgever heeft geregeld dat wanneer u werkzaamheden verricht voor een BV waarin u of uw partner meer dan 5% van de aandelen houdt, u een verplicht salaris toegekend moet worden van minimaal € 44.000 (cijfers 2016) tenzij u aannemelijk kunt maken dat een lager salaris gebruikelijk is in vergelijking met de meest vergelijkbare dienstbetrekking in de markt. De aanmerkelijk belanghoud die geen werkzaamheden verricht voor zijn BV heeft niet te maken met de gebruikelijkloonregeling.

Met deze regelgeving wordt voorkomen dat er op fiscaal goedkopere wijze vermogen uit de BV wordt gehaald. Denk bijvoorbeeld aan dividenduitkering, hiervoor geldt een tarief van 25% terwijl het salaris tegen maximaal 52% belast zou kunnen worden.

Wanneer een lager loon gebruikelijk is, dan is dit toegestaan mits dit aannemelijk gemaakt kan worden. Een reden is niet dat het tijdelijk wat minder gaat met de BV, pas bij een structureel slecht draaiende BV zou dit een reden kunnen zijn. Wanneer het gebruikelijk is om een lager loon te rekenen van €5.000 dan hoeft er in het geheel geen loon uitbetaald te worden.

Meestal wordt er geredeneerd vanuit de aandeelhouder, maar ook werknemers die gaan toetreden of participeren (bijvoorbeeld om een talent te binden aan een groeiende startup) kunnen tegen de regels van gebruikelijk loon aanlopen.

Wat te doen in situaties dat er van (een hoog) loon geen sprake kan zijn?

Voor starters en startups kan een (hoog) loon voor onwerkbare situaties zorgen omdat daar meestal geen ruimte voor is. Het is daarom ongebruikelijk dat startups aan zichzelf een hoog salaris toekennen. Alle middelen moeten gebruikt worden om de onderneming of het project op te bouwen. Er waren tot dusver twee mogelijkheden:

Zelf een lager loon vaststellen;

De situatie voorleggen aan de inspecteur.

Ad 1.

Indien u zelf het loon vaststelt op een lager bedrag, dan dient u dit goed te kunnen onderbouwen. Ons advies is dan ook om dit met goede onderbouwing vast te leggen in het dossier. Bij een eventuele belastingcontrole heeft u bij juiste vastlegging van het dossier voldaan aan een pleitbaar standpunt en zal er – indien de inspecteur dat nodig acht – alleen een correctie volgen maar geen boete.

Ad 2.

Het voorleggen van het gebruikelijk loon aan de inspecteur kan lang duren, het nodige kosten en een ongewenste uitkomst hebben. Hierop zitten starters vaak niet te wachten.

Meer mogelijkheden voor startups

De wetgever ziet ook in dat het gebruikelijk loon een groot probleem kan vormen voor startups en vernieuwing. In een nieuwsbericht van 24 mei 2016 heeft de kabinet aangegeven maatregelen te nemen waardoor startups sneller en makkelijker kunnen groeien.

Het kabinet heeft toegezegd volgend jaar met een versoepelde gebruikelijkloon regeling te komen voor innovatieve bedrijven. Het is de bedoeling dat DGA’s van startups zichzelf de eerste drie jaar op het minimumloon mogen stellen. Hierdoor blijft er volgens de minister meer vermogen over om te investeren in de startup.

Betekenis voor de praktijk

Wanneer u overweegt om in een BV-structuur te gaan ondernemen, loopt u ook tegen de regels van het gebruikelijk loon aan. Er moet onderzocht worden wat uw wensen en daarbij de mogelijkheden zijn. Neem daarom gerust vrijbijvend contact met ons op of download onze (gratis) checklist. Wilt u graag meer weten over IndeBV? Bekijk ons korte introfilmpje.

Het bericht Gebruikelijk loon bij startups verscheen eerst op INDEBV..

7 april 2023Comments Off
Bestuurdersaansprakelijkheid bij een BV

Bestuurdersaansprakelijkheid bij een BV

Een belangrijke reden om voor een BV te kiezen is het afdekken van de aansprakelijkheid. Wanneer u onderneemt in een BV is uw privévermogen afgescheiden van het vermogen van de BV. Bent u eigenaar van een eenmanszaak dan bent u aansprakelijk met uw hele privévermogen. Het uitgangspunt is dan ook dat u als directeur-grootaandeelhouder in beginsel niet aansprakelijk in privé bent voor de bedrijfsschulden.

Op het moment dat een schuldeiser de BV aanspreekt voor de schulden is de BV zelf aansprakelijk. Bij het uitblijven van een betaling of een onderhandse regeling kan de BV failliet gaan. Het uitgangspunt is dan dat dit faillissement geen gevolgen heeft voor het privévermogen.

Dit kan anders zijn wanneer u als DGA geld geleend heeft van uw BV. In die situatie zal de curator de vordering die de BV op uzelf heeft gaan innen. Wanneer u dit privé niet kunt betalen, kunt uzelf privé failliet gaan.

Bij risicovolle bedrijven is daarom het advies de rekening-courantverhoudingen ‘de juiste kant’ op de te lagen gaan. Hiermee bedoelen wij: bij voorkeur geen vordering van de werk-BV op de holding en geen vordering van de holding op privé.

Ook wanneer u in privé borg staat voor schulden van de BV, kan uw privévermogen aangesproken worden. Banken en financieringsinstellingen vragen vaak van de DGA om in privé mee te tekenen onder de noemer ‘het vragen van commitment van de ondernemer’. In de praktijk willen de banken echter meer zekerheid voor de terugbetaling van de door hun verstrekte leningen.

Daarnaast kunt als bestuurder aansprakelijk gesteld worden voor schulden van de BV als:

u zich schuldig maakt aan onbehoorlijk bestuur of,
u zich schuldig maakt aan een onrechtmatige daad, of
u een strafbaar feit begaat, of
uw BV na een dividenduitkering niet meer (volledig) kan voldoen aan haar betalingsverplichtingen.

 

De ontvanger en bestuurdersaansprakelijkheid

Een bestuurder van een BV kan door de ontvanger van de Belastingdienst aansprakelijk worden gesteld voor belastingschulden.

Naast de formele bestuurder (degene die ingeschreven staat in het handelsregister) kunnen ook de feitelijke bestuurder en/of medebeleidsbepalers aansprakelijk worden gesteld. Deze laatste is degene die niet officieel bestuurder is maar in de praktijk wel mede het beleid kan bepalen van de BV.

In de praktijk is de bestuurder van een BV vaak een andere BV. Bijvoorbeeld bij een structuur van een holding met een werk BV. In de werk-BV wordt de eigenlijke onderneming geexploiteerd. Ook de indirecte bestuurder kan aansprakelijk gesteld worden.

 

Onbehoorlijk bestuur

Een bestuurder kan aansprakelijk worden gesteld indien het aan kennelijk onbehoorlijk bestuur is te wijten dat de belastingschuld niet is betaald. Er kan gedacht worden aan onttrekken van middelen in zicht van faillissement, het niet voeren van een administratie maar ook het niet deponeren van de jaarstukken bij de Kamer van Koophandel.

 

Melding betalingsonmacht

De ontvanger kan een bestuurder aansprakelijk stellen voor belastingschulden indien de bestuurder niet tijdig een melding betalingsonmacht heeft gedaan. Dit betekent dat binnen 14 kalenderdagen na de dag waarop de belasting betaald had moeten worden, er een melding gedaan moet worden dat de belasting niet betaald kan worden.

Is er geen melding gedaan? Dan kan de bestuurder aansprakelijk gesteld worden.

Bij meerdere bestuurders kan toch elke bestuurder voor het volledige bedrag aansprakelijk worden gesteld, wel hebben zij dan onderling een verhaalsrecht.

 

Betekenis voor de praktijk

Wanneer u overweegt om in een BV-structuur te gaan ondernemen, loopt u ook tegen de vraag hoe het beste de aansprakelijk afgedicht kan worden. Er moet goed onderzocht worden wat uw wensen en daarbij de mogelijkheden zijn. Neem daarom gerust vrijbijvend contact met ons op.

Het bericht Bestuurdersaansprakelijkheid bij een BV verscheen eerst op INDEBV..

7 april 2023Comments Off
Eén BV is geen BV?

Is het oprichten van één BV genoeg of mag het een ‘onsje’ meer zijn?

Op het moment dat u overweegt om uw bedrijf om te zetten in een BV, komt ook de vraag om de hoek of u het laat bij het oprichten van één BV of dat u kiest voor meerdere BV’s. Het is bijna een (fiscaal) gezegde geworden: ‘één BV is geen BV!’ De vraag is waarom? In het navolgende noem ik 5 redenen waarom het kiezen voor meer dan één BV een goede keuze kan zijn.

 

Reden 1: Risicospreiding

Het overdragen van uw bedrijf aan een BV maakt dat er een betere scheiding komt tussen privé en zakelijk dan bijvoorbeeld bij een eensmanszaak het geval is. Het risico op claims op uw privévermogen neemt daarmee af. Door te kiezen voor meerdere BV’s, kunt u nog verder gaan met het spreiden van de bedrijfsrisico’s. Zo kunt u kiezen voor een holdingstructuur waarbij het echte bedrijf ondergebracht wordt in een aparte BV (ook wel werkmaatschappij) en waarbij u bijvoorbeeld het bedrijfspand of overtollige beleggingen onderbrengt in een andere BV. Zou het op enig moment niet goed gaan met uw bedrijf, dan zijn uw waardevolle zaken afgescheiden van de bedrijfsactivitieten die doorgaans meer risico’s met zich mee brengen.

 

Reden 2: Verkoop van het bedrijf

Bij verkoop van het bedrijf heeft u de keuze tussen de verkoop van de losse bedrijfsmiddelen of het verkopen van de aandelen in de BV waarin het bedrijf zit. Bij de verkoop van de losse bedrijfsmiddelen moet u meteen vennootschapsbelasting betalen over de meerwaarden. Bij de verkoop van de aandelen van de BV kan er een belastingvrijstelling gelden, de zogenaamde deelnemingsvrijstelling. Deze vrijstelling heeft u als u een holdingstructuur heeft waarbij de holding de aandelen in de BV houdt waarin het bedrijf is ondergebracht. Als de holding de aandelen verkoopt, is de holding geen vennootschapsbelasting verschuldigd over de verkoopwinst.

Reden 3: Fiscale optimalisatie

De vennootschapsbelasting heeft twee tarieven. Over winsten tot € 200.000 betaald u 20% vennootschapsbelasting en voor het meerdere 25%. Door te werken met meerdere BV’s heeft u de mogelijkheid om de winst te spreiden zodat u daarmee (deels) voorkomt dat u vennootschapsbelasting in de hoogste schijf betaald.

 

Reden 4: Toe- en uittreding van aandeelhouders

Door te werken met een holdingstructuur, maakt u het zichzelf makkelijk om aandelen te verkopen of terug te kopen. U wordt dan niet direct geconfronteerd met belastingheffing. Door vanuit de holding te verkopen, hoeft over de verkoopwinst geen directe vennootschapsbelasting te worden betaald. Een belangrijk voordeel waardoor u wellicht eerder tot zaken kunt komen.

Reden 5: Om onderscheid te maken in de diverse activiteiten

Als u meerdere activiteiten ontplooit, kan dat een reden zijn om met meerdere BV’s te werken. U houdt daarmee onderscheid en overzicht, bijvoorbeeld op het gebied van voorraadbeheer en administratie. De activiteiten kunnen soms los van elkaar worden gezien richting banken, investeerders, personeel en andere instanties wat bijvoorbeeld een voordeel kan voor het verkrijgen van financiering.

Ongetwijfeld zijn er meer redenen te bedenken waarom het hebben van meerdere BV’s van belang kunnen zijn. De keuze is echter aan uzelf. Het is belangrijk om een heldere en werkbare bedrijfsstructuur op te zetten. Niet altijd is het hebben van meerdere BV’s een juiste keuze. Laat u dus niet volledig leiden door het gezegde: ‘Eén BV, is geen BV.’

Mocht u geinteresseerd zijn of meer willen weten, neem dan gerust contact met ons op

Het bericht Eén BV is geen BV? verscheen eerst op INDEBV..

7 april 2023Comments Off
Is de Flex-BV flexibel?

Hoe kunt u over het geld van de BV beschikken?

Bij het begeleiden van ondernemers en startups naar een BV-structuur komt vaak de vraag aan de orde wat de praktische verschillen zullen zijn met de huidige eenmanszaak of vennootschap onder firma. De redenen om de BV in te gaan zijn vaak het tariefsvoordeel binnen de BV en het afdekken van aansprakelijkheid om zo privévermogen of partners te beschermen. Echter blijkt ook een belangrijke vraag te zijn: wat verandert er straks in de praktijk? Met name de mogelijkheden om geld uit de BV te halen, bijvoorbeeld in het geval van onvoorziene uitgaven.

Voor ondernemers die overwegen hun bestaande onderneming in de vorm van bijvoorbeeld een eenmanszaak of VOF om te zetten naar een BV is het goed om er rekening mee te houden dat de mogelijkheden om liquide middelen uit het bedrijf te halen dan beperkter zijn. Hieronder treft u een opsomming aan van manieren waarop geld uit de BV gehaald worden:

 

1. Salaris (gebruikelijk loon of DGA-salaris)

Als eenmanszaak of VOF kunt u zelf bepalen hoeveel geld u aan uw onderneming wilt onttrekken voor privé-uitgaven. Als directeurgrootaandeelhouder van de BV moet u in principe zien rond te komen van een vast salaris (eventueel verhoogd met een jaarlijks toe te kennen tantième). Het salaris kunt u niet vrij bepalen. U moet zich houden aan de wetgeving en rechtspraak over de gebruikelijk-loonregeling. Naast aandeelhouder bent u mogelijk ook werknemer geworden waardoor het dan verplicht is om ook een salaris uit te betalen aan de DGA. Over dit salaris moet de BV, net als bij andere personeelsleden, loonbelasting betalen. In hoofdregel houdt dit in dat u zich een salaris moet toekennen van minimaal € 45.000 per jaar (bedrag 2017).

Zie ook een eerder nieuwsbericht over de het gebruikelijk loon en de hoogte daarvan.

 

2. Dividenduitkering

Als de BV winst maakt dan wordt na afloop van het boekjaar dit ondergebracht in een winstreserve. In principe kan deze winstreserve uitgekeerd worden naar privé. Aandachtspunten zijn wel dat er dan belasting betaald moet worden. Er zitten wel voorwaarden en eisen aan een dividenduitkering die goed in de gaten gehouden moeten worden.

Ten eerste moet er een controle gedaan worden (balans- en uitkeringstest) of de BV wel in staat is om dividend uit te keren. Wanneer u dividend uitkeert en vervolgens blijkt dat BV daardoor niet aan zijn verplichtingen voldaan kan worden, dan staan hier sancties op. Daarnaast moet er bij een dividenduitkering een aangifte dividendbelasting gedaan worden. Later moet ook de dividenduitkering opgegeven worden in uw aangifte inkomstenbelasting, in totaal betaald u 25% belasting over het dividend.

 

3. Lenen van de eigen BV

Wanneer u eigenaar van een BV bent, heeft u ook de bevoegdheden om geld te lenen van uw eigen BV. Wanneer u samen met anderen aandeelhouder bent in de BV, dan moet u goed om de juiste besluitvorming denken.

Lenen van uw eigen BV is toegestaan mits dit onder zakelijke voorwaarden wordt gedaan. U kunt als uitgangspunten nemen: wat zou u ten aanzien van de lening afspreken met een willekeurige derde. Houdt u dit aan, dan is er sprake van een zakelijke lening. Dit betekent dat er een rente en een aflossingsschema afgesproken moet worden. Wij raden altijd aan dit goed vast te leggen, zowel in de boekhouding als met een leningsovereenkomst. In de praktijk wordt er vaak een rekeningcourantovereenkomst opgesteld waarin de leenverhouding tussen u en uw BV wordt vastgesteld tot een maximaal bedrag.

Ook privé rekeningen en/of uitgaven via de BV betalen kan een vorm van lenen zijn. Ook dit moet zakelijk verwerkt worden. Wanneer zakelijkheid ontbreekt bij het lenen van uw BV, dan kan de inspecteur van mening zijn dat dit gezien moet worden als inkomen. Wanneer er sprake is van lijfrente- of pensioenverplichtingen kan dit verregaande gevolgen hebben.

 

Betekenis voor de praktijk.

Wanneer u overweegt om uw huidige rechtsvorm om te zetten naar een BV, is het goed om te bedenken dat er dan minder vrijheid bestaat om geld uit de zaak te halen. Laat u daarom goed adviseren bij de overgang naar een BV of wanneer u naast u salaris extra vermogen uit de BV wenst te halen.

Neem daarom gerust vrijbijvend contact met ons op of download onze (gratis) checklist. Wilt u graag meer weten over IndeBV? Bekijk ons korte introfilmpje.

Het bericht Is de Flex-BV flexibel? verscheen eerst op INDEBV..

7 april 2023Comments Off
Samenwerken met de eigen BV, een goed idee?

Als u al langere tijd in de BV onderneemt, maar de resultaten zij niet wat u ervan verwacht of de resultaten zijn teruggelopen, dan kan u de vraag bekruipen of het ondernemen in de BV nog wel de juiste keuze is. De vraag is dan ook, kan het ook anders waardoor u financieel minder nadeel hebt van de BV. In het navolgende noem ik 5 redenen waarom het samenwerken met de eigen BV een goede keuze kan zijn.

Maar, wat is samenwerken met de BV?

Met samenwerken met de BV, bedoelen wij dat u bijvoorbeeld een vennootschap onder firma (VOF) of maatschap aangaat met uw eigen BV, waarbij u als privépersoon toetreedt tot de VOF en de BV ook toetreedt en daarbij het bedrijf in eigendom inbrengt. Het bedrijf wordt geexploiteerd binnen het samenwerkingsverband. De winst of verlies die behaald wordt, wordt dan tussen u en de BV verdeeld. Bij de winstverdeling speelt mee dat er rekening wordt gehouden met arbeid en de inbreng van kapitaal. De opzet is dusdanig dat de arbeid meestal door uzelf wordt ingebracht en het kapitaal (deels of geheel) door de BV.

Reden 1: Belastingdruk

Als u onderneemt in de BV, zijn op jaarbasis de belastingtarieven lager dan in privé. Het lijkt dan ook of u minder belasting betaald. Maar schijn kan bedriegen. Hoewel het tarief in de BV 20% (tot € 200.00 winst) is, mist u wel de MKB-winstvrijstelling (14% van de winst) en de zelfstandigenaftrek, die u wel als zelfstandig ondernemer zou hebben. Zijn u winsten bescheiden, dan heeft het ondernemen in de BV eerder een financieel nadeel dan een voordeel.

U kunt ervoor kiezen om samen te werken met uw eigen BV. U wordt dan in privé weer zelfstandig ondernemer omdat u als vennoot deelneemt in de VOF. Daarmee mag u weer de MKB-winstvrijstelling toepassen en ook de zelfstandigenaftrek als u aan het urencriterium voldoet. Dit kan al met al tot een forse belastingbesparing leiden.

Reden 2: Niet langer gebruikelijk loon

Als u volledig onderneemt in de BV bent u ook verplicht om een gebruikelijk salaris op te nemen. Een directeur groot aandeelhouder moet minimaal een salaris van € 45.000 euro ontvangen (2017) tenzij aannemelijk gemaakt kan worden dat voor de meest vergelijkbare dienstbetrekking bij een persoon die geen DGA is, een lager loon gebruikelijk is.

 

Als het resultaat niet hoog is, is hierdoor de belastingdruk hoog. Het voordeel van het lage tarief in de BV wordt in wezen teniet gedaan door een, in verhouding, hoog salaris in privé. In privé hebt u niet de voordelen als zelfstandig ondernemer en zult u in verhouding veel belasting betalen.

Als u een samenwerking aangaat met uw eigen BV en voortaan het werk als vennoot gaat verrichten, is het mogelijk om het gebruikelijk salaris naar beneden bij te stellen. Als dit minder is dan € 5.000 dan is er geen verplichting om dit salaris te verlonen.

Reden 3: Eventuele lijfrentes en pensioenen hoeven niet afgestort te worden

U zou er ook voor kunnen kiezen om de BV op te heffen en volledig in privé te gaan ondernemen. Dit is natuurlijk wel het meest eenvoudige. Maar soms zijn er bij het oprichten van de BV lijfrenten bedongen voor de fiscale oudedagsreserve of voor stakingswinst. Verder is er soms ook pensioen toegekend tijdens het bestaan van de BV.

Als u de BV zou opheffen, moet er iets met de lijfrentes en pensioenen gebeuren. Of u stort ze af bij een verzekeraar, of u laat ze vrijvallen in de winst. Dit laatste kan gepaard gaan met hoge heffingen van soms wel 72%. Reden waarom het opheffen van de BV vaak niet een echt reële optie is.

Door het aangaan van een samenwerkingsverband, heeft u niet direct de noodzaak om lijfrentes en pensioenen af te storten. Dit scheelt in uw liquiditeit.

Reden 4: Fiscale optimalisatie

Het aangaan van een samenwerkingsverband met de eigen BV kan ook komen doordat u nu bijvoorbeeld als eenmanszaak werkzaam bent en goede winsten maakt. UW belastingdruk is behoorlijk, maar onvoldoende om volledig te ondernemen in de BV.

In dat geval is het soms een goede keuze om een BV op te richten en daarmee samen te gaan werken. U blijft zelfstandig ondernemer, maar een deel van het resultaat mag aan de BV worden toegerekend. U topt daarmee de belastingdruk in de top af.

Ongetwijfeld zijn er meer redenen te bedenken waarom het samen werken met een eigen BV voor u interessant kan zijn. De keuze is echter aan uzelf. Het is belangrijk om een heldere en werkbare bedrijfsstructuur op te zetten.

Mocht u geïnteresseerd zijn of meer willen weten, neem dan gerust contact met ons op. Neem verder ook eens kijkje op onze facebook bedrijfspagina.

Het bericht Samenwerken met de eigen BV, een goed idee? verscheen eerst op INDEBV..

7 april 2023Comments Off
Ontwikkeling van een applicatie in privétijd kan belast zijn

Het komt voor, iemand die naast zijn baan in privétijd een nieuw product of applicatie ontwikkeld. Op een gegeven moment besluit diegene om van deze uitvinding zijn onderneming te gaan maken. Een dergelijke beslissing bij een succesvolle ontwikkeling kan ook fiscale gevolgen hebben, zo bleek onlangs uit een uitspraak van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden.

Situatie

Een systeemprogrammeur ontwikkelt in de jaren negentig in zijn privétijd een applicatie waarmee het mogelijk is aanpassingen en verbeteringen voor mainframeapplicaties te ontwikkelen. Hij is hier in twee jaar tijd enige honderden uren mee bezig geweest.  Na de ontwikkeling stelt hij deze applicatie om niet ter beschikking aan zijn werkgever en toenmalige collegas maar houdt de intellectuele eigendom voor zichzelf. In 1995 schrijft de programmeur een eenmanszaak in het handelregister in, die echter tot 2011 geen activiteiten en omzet heeft.

In het jaar 2011 merkt de programmeur de ontwikkelde applicatie aan als ondernemingsvermogen van zijn eenmanszaak en activeert deze op de balans voor de waarde in economische verkeer van € 250.000. Deze waarde is door hem zelf ingeschat. In 2012 verkoopt hij licentierechten van deze applicatie aan een derde tegen een vergoeding van € 100.000.

De Belastingdienst

De Belastingdienst is het hier niet mee eens en corrigeert het inkomen. Volgens de inspecteur is het inkomen niet juist vastgesteld. Het geschil wordt eerste voorgelegd aan de Rechtbank en daarna aan het Gerechtshof, die de vraag moet beantwoorden tegen welke waarde applicatie geactiveerd moet worden: (1) is de waarde in het economisch verkeer of (2) is dit de historische kostprijs van € 5.000 aan ontwikkelingskosten.

De uitspraak en de gevolgen

Het Gerechtshof stelt dat het erom gaat welke waarde aan de applicatie kan worden toegekend op het moment dat deze ingebracht wordt in de eenmanszaak. De strekking is om te voorkomen dat de waardestijging van de applicatie onbelast blijft, indien deze is aan te merken als nog niet gerealiseerde opbrengst van arbeid. De vraag is dus of de geactiveerde waarde van de applicatie is aan te merken als nog niet gerealiseerde opbrengst van arbeid.

Naar het oordeel van het Gerechtshof is gebleken dat de programmeur de applicatie door zijn arbeid heeft ontwikkeld, dat hij deze in eerste instantie om niet ter beschikking heeft gesteld aan zijn werkgever, maar dat hij de intellectuele eigendomsrechten daarvan heeft voorbehouden. Door de applicatie via zijn eenmanszaak in 2012 voor eigen rekening te exploiteren, realiseert de prgrammeur alsnog de opbrengsten van de door hem in het verleden verrichte arbeid. Dat hij in eerste instantie heeft afgezien van exploitatie voor eigen rekening en dat tussen de initiële ontwikkeling en de uiteindelijke exploitatie een lange periode zit, maakt dit niet anders. Voor de ontwikkeling van de applicatie zijn € 5.000 kosten gemaakt, waardoor de meeropbrengst volledig toegerekend moet worden aan de arbeid van belanghebbende en dus een belaste opbrengst geeft.

Gevolgen voor de praktijk

Een succesvolle ontwikkeling in privétijd kan dus op termijn een belaste winst geven. Het is dus zaak om tijdig voor te sorteren op de fiscale gevolgen indien er signalen zijn dat eigen ontwikkeld idee waarde heeft of omzet gaat genereren. Herkent u zich in deze situatie, neemt u dan gerust contact op om de (on)mogelijkheden te bespreken. Een correctie achteraf van de inspecteur is een onaangename verrassing en kan u beteken dat u belastingrente moet betalen. Wees daarom voorbereid wanneer u denkt dat uw ontwikkelde software of applicatie succesvol gaat zijn.

Het bericht Ontwikkeling van een applicatie in privétijd kan belast zijn verscheen eerst op INDEBV..

7 april 2023Comments Off
Samenwerken of overdracht naar kinderen en de BV

Een vraag die regelmatig voorbij komt is hoe een samenwerking of bedrijfsoverdracht naar kinderen geregeld kan worden, in combinatie met een op te richten BV.

 

Voorwaarden bij toetreden kinderen in VOF (Vennootschap onder firma)

Voorbeeld: vader en moeder oefenen samen een bedrijf uit in de vorm van een VOF (vennootschap onder firma). De kinderen willen wel toetreden tot het bedrijf, maar willen dit graag in een BV gaan doen. Hoe combineer je de toetreding van de kinderen en de omzetting naar een BV?

Een geruisloze omzetting naar een BV (die in de praktijk veel gekozen wordt) kent als voorwaarde dat de aandelen in de BV de komende drie jaar aangehouden moeten worden. Zouden ouders eerst het bedrijf omzetten van een VOF naar een BV, dan kunnen zij de komende drie jaren de aandelen niet overdragen naar de kinderen.

Een tijdige planning kan dit voorkomen. De kinderen zouden bijvoorbeeld eerst kunnen toetreden tot de VOF waarbij ouders met de bedrijfsopvolgingsfaciliteit schenken aan de kinderen. Vervolgens moeten de kinderen ten minste één jaar meedraaien als ondernemer in de VOF waarna de VOF geruisloos omgezet kan worden naar een BV. In deze opzet worden de verschillende faciliteiten optimaal gecombineerd.

 

Toetreden kinderen in eenmanszaak

Wanneer een van de ouders een onderneming uitoefent in de vorm van een eenmanszaak zijn er soortgelijke aandachtspunten. Wanneer eerst ingebracht wordt in een BV, moet er drie jaar gewacht worden voordat aandelen geschonken kunnen worden. Het is daarom vaak interessant om te kijken of de eenmanszaak omgezet kan worden naar VOF of maatschap waarbij kinderen toe gaan treden.

Andere varianten zijn ook mogelijk, maar het is belangrijk om de voorwaarden en termijnen van de verschillende faciliteiten en vrijstellingen goed in de gaten te houden omdat deze elkaar soms bijten.

In bepaalde situaties kan het ook verstandig zijn om kinderen in loondienst te nemen, zodat termijnen van bepaalde fiscale faciliteiten alvast gaan lopen, zoals de geruisloze doorschuiving van artikel 3.63 Wet IB 2001.

Het bericht Samenwerken of overdracht naar kinderen en de BV verscheen eerst op INDEBV..

7 april 2023Comments Off
Aandeelhouder worden als medewerker

Om personeel extra te belonen of te binden, komt het in de praktijk voor dat personeelsleden medeaandeelhouder kunnen worden van het bedrijf van hun werkgeven. Dit gaat soms om een klein aandeel, maar soms ook voor substantieel aandeel. Aan de overdracht van aandelen aan een werknemer is de Belastingdienst een factor die grote aandacht verdient. Toch zijn de civielrechtelijke aspecten minstens zo belangrijk. Als eerst moet worden uitgewerkt wat precies de bedoeling is van de partijen.

Afspraken maken als werknemer aandelen in bedrijf krijgt

Vaak zal een werknemer in ieder geval aandelen willen krijgen waarmee hij deelt in de winst. Daarnaast geven aandelen recht op stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA). Meestal krijgt een werknemer niet direct zoveel aandelen dat hij zelf beslissingen kan nemen, maar hij heeft wel het recht om op de AVA aanwezig te zijn, vragen te stellen en een klein deel van de stemmen uit te brengen.

Het is ook mogelijk om aandelen te creëren in de BV zonder stemrecht. Als aan de werknemer dit soort stemrechtloze aandelen wordt gegeven, heeft hij wel recht op een deel van de winst, maar heeft hij geen zeggenschap over de BV. Hij kan dan formeel niet meebeslissen over het beleid en de toekomstplannen van de BV.

Wanneer er een nieuwe aandeelhouder toetreedt, komt er feitelijk een nieuwe (mede-)eigenaar van een deel van het bedrijf bij. Het is dan gebruikelijk om afspraken te maken over de samenwerking tussen de aandeelhouders en deze vast te leggen in een aandeelhoudersovereenkomst. Zeker bij een toetreding van een werknemer, willen de ‘oude’ aandeelhouders vaak afspraken met diegene maken over de samenwerking. Het doel van het uitgeven van aandelen aan een werknemer is vaak een werknemer te binden aan het bedrijf en daartegenover iets extra’s te bieden, namelijk recht op een deel van de waarde winst. Het is dan onwenselijk dat de werknemer na een jaar vertrekt, maar jaarlijks nog wel meedeelt in de winst van de BV via zijn aandelen.

Aandeelhoudersovereenkomst

In een aandeelhoudersovereenkomst kunnen afspraken worden gemaakt om die doelen te verwezenlijken. Bijvoorbeeld kan worden afgesproken dat als de werknemer binnen vijf jaar bij het bedrijf vertrekt, of wanneer hij onwenselijk gedrag vertoont, hij zijn aandelen weer aan de andere aandeelhouders moet aanbieden, bijvoorbeeld tegen de prijs die hij nu heeft betaald voor de aandelen (ook wel een bad leaver-bepaling genoemd). Als de aandelen in de tussentijd meer waard zijn geworden, verliest hij dat voordeel. Ook kan worden bepaald dat als een derde partij een groot bedrag wil bieden voor alle aandelen in de BV, de werknemer dit niet kan frustreren door te weigeren zijn aandelen te verkopen. Dergelijke bepalingen zijn niet verplicht, maar komen vaak voor bij het overdragen van aandelen aan een werknemer.

Daarnaast kunnen in een aandeelhoudersovereenkomst bepalingen worden opgenomen wat er met iemands aandelen moet gebeuren als een aandeelhouder overlijdt, met pensioen gaat, failliet gaat of arbeidsongeschikt raakt.

Het voordeel van een aandeelhoudersovereenkomst is dat deze niet openbaar is. Afspraken tussen aandeelhouders kunnen ook in de statuten van de BV worden vastgelegd, maar deze kunnen door buitenstaanders worden opgevraagd bij de Kamer van Koophandel. Op die manier kunnen derden op de hoogte komen van de onderlinge afspraken, wat in het algemeen als onwenselijk wordt gezien.

Voldoening koopsom

Een ander aandachtspunt is dat de koopsom van de aandelen door de werknemer betaald zal moeten worden. Het is goed mogelijk dat de werknemer dit niet in één keer op tafel kan leggen en er afspraken gemaakt moeten worden over de afbetaling.

Een eerste mogelijkheid is dat de werknemer bij een bank of andere investeerder geld leent om de aandelen over te nemen. Een methode die ook gebruikt wordt bij aandelenoverdrachten aan een werknemer, is dat de koopsom zal worden verrekend met toekomstig dividend. De eerste jaren, totdat de koopsom is betaald, zal dividend dan niet uit worden betaald, maar worden betaald aan de andere aandeelhouders, waarmee de uitkering wordt gebruikt om de schuldig gebleven koopsom te betalen.

Fiscale aandachtspunten overdracht

Bij de overdracht van de aandelen spelen enkele belangrijke fiscale aandachtspunten:

De overdracht van aandelen in een BV aan een werknemer heeft vaak de aandacht van de Belastingdienst. De Belastingdienst is erg scherp op de prijs die voor aandelen wordt betaald door een werknemer. Als de Belastingdienst vindt dat die prijs lager is dan de prijs die een onafhankelijke derde voor de aandelen zou betalen, kunnen zij dit verschil aanmerken als loon. Het grote nadeel daarvan is dat dit bedrag als loon in box 1 is belast bij de werknemer, wat vaak tegen een hoog tarief is.

De overdracht van aandelen heeft voor de werknemer zelf ook nog enkele aandachtspunten. Hij zal op dit moment loon krijgen, dat jaarlijks in box 1 belast is. Hier zal een verandering in optreden. Hij heeft verschillende opties, afhankelijk van te krijgen aandelenbelang, waaruit hij een keuze dient te maken:

Natuurlijk persoon – minder dan 5% aandelenbelang

Als hij minder dan 5% van de aandelen zal krijgen, en daarnaast loon blijft ontvangen, dan zal hij in box 3 jaarlijks zijn aandelen moeten waarderen en over de waarde van de aandelen belasting moeten betalen. Voordeel is dat dividenduitkeringen en verkoopwinst op de aandelen in box 3 onbelast zijn. De jaarlijkse waardering is wel een aandachtspunt: feitelijk moet er elk jaar een waardering uitgevoerd worden. Dit brengt extra administratie en kosten met zich mee.

Natuurlijk persoon – meer dan 5% aandelenbelang

Krijgt hij meer dan 5% van de aandelen, wordt zijn aandelenbelang voor de inkomstenbelasting box 2-vermogen.  Over de waarde van de aandelen hoeft jaarlijks geen belasting betaald te worden, zoals dat in box 3 wel het geval is. Wel is bij een verkoop van de aandelen de meerwaarde direct belast tegen (vanaf 2021) 26,9%. Ook dividenduitkeringen die hij zichzelf uitkeert zijn direct tegen dat tarief belast.

Daarnaast kwalificeert hij als directeur-grootaandeelhouder (DGA). In dat geval zal hij zichzelf vanuit zijn BV een gebruikelijk salaris moeten uitbetalen. Het uitgangspunt in de wet is dat een gebruikelijk loon minimaal € 48.000 is, tenzij je aannemelijk kan maken dat dit een te hoog loon is voor iemand die vergelijkbare werkzaamheden verricht.

Holdingstructuur – meer dan 5% aandelenbelang

Als de werknemer meer dan 5% van de aandelen krijgt, kan hij ook een holding BV oprichten. Hij zal dan 100% van de aandelen in zijn holding BV in bezit hebben. De aandelen van de holding BV komen wederom  in box 2.

Een fiscaal voordeel van een holdingconstructie is dat, als hij 5% (en later wellicht meer) aandelen verwerft, gebruik kan maken van de deelnemingsvrijstelling. Als zijn holding dan de aandelen verkoopt, betaalt de holding over de winst die wordt gemaakt met de verkoop geen belasting. Ook dividenduitkeringen aan zijn holding zijn onbelast. Pas als de holding BV het geld uitkeert aan de medewerker zelf, zal er box 2-belasting betaald moeten worden.

Het voordeel daarvan is dat de belasting zo lang als wenselijk is uitgesteld kan worden. Met het geld dat door het nog niet betalen van de belasting in de holding blijft, kan de werknemer weer investeren in andere projecten, zoals bijvoorbeeld een eigen huis, beleggingspanden, andere bedrijven of andere beleggingen.

Voor- en nadelen van keuze aandelenbelang

Werknemer dient dus een keuze te maken of hij zijn aandelen in box 2 of box 3 wil. In box 2 is het vaak het voordeligst wél met een holdingstructuur te werken. Hij zal dan echter wel een eigen BV moeten oprichten, met alle verplichtingen die daarbij horen, zoals het opmaken van een jaarrekening en het bijhouden van een administratie. Het hebben van een holding BV kan, zeker in het begin, meer werk meebrengen.

Box 3 is eenvoudig en heeft als voordeel dat verkoopwinsten en dividenduitkeringen onbelast zijn. Wel moet dus ieder jaar het aandelenbelang gewaardeerd worden. Box 2 (met holdingstructuur) is wellicht verstandiger als hij op termijn zijn aandelenbelang wil uitbreiden, beter afgedekt wil zijn tegen risico’s, of als hij wellicht nog in andere ondernemingen of risicovolle projecten wil gaan investeren.

Het bericht Aandeelhouder worden als medewerker verscheen eerst op INDEBV..

7 april 2023Comments Off